METODA KNILLÓW
Programy Aktywności Knillów
Programy Aktywności: „Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” – Marianny i Christophera Knillów, oraz „Dotyk i komunikacja” – Christophera Knilla, stosowane są w wielu krajach. Są one rezultatem wieloletniej pracy i doświadczeń terapeutycznych autorów. W Polsce zainteresowanie metodą rozpoczęło się od 1995 roku wraz z wydaniem książek „Programy Aktywności” Ch. i M. Knillów oraz „Dotyk i Komunikacja” Ch. Knilla. Programy Aktywności mogą być stosowane w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami w rozwoju ruchowym, poznawczym i społecznym.
Celem proponowanych w Programach Knillów aktywności jest rozwój kontaktów społecznych, zachęcenie do ruchu i zabawy oraz rozwijanie umiejętności komunikacji dziecka z drugim człowiekiem.
Programy Aktywności opierają się na poznawaniu i doświadczaniu przez dziecko różnych rodzajów aktywności, takich jak kołysanie, wymachiwanie rękoma, zginanie i rozprostowywanie rąk, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, itd. i dostosowanie tych ruchów do akompaniamentu z taśmy magnetofonowej. Zdaniem autorów rozwój kontaktu i komunikacji jest znacznie ważniejszy niż sam ruch i jego wykonywanie. Aktywność może być realizowana w różny sposób, w zależności od specyficznych potrzeb dziecka i jego możliwości ruchowych.
Do programów dołączone są kasety ze specjalnie skomponowaną muzyką.
Wszystkim ruchom (aktywnościom) dziecka towarzyszy opracowany specjalny akompaniament muzyczny z prostą linią melodyczną i łatwym do odtworzenia rytmem. Jest on wspomagany głosem osoby prowadzącej. Lektor podaje kolejne polecenia rytmicznym mówieniem dostosowanym do wykonywanych czynności. Wszystko to ma skoncentrować uwagę dziecka na wybranych aktywnościach. Dzięki słuchaniu specjalnego tonu (sygnaturki), na początku i na końcu każdego programu, dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać sytuację, a to przygotowuje do łączenia jej z określoną aktywnością.
Autorzy Programów proponują cztery Programy, Program wprowadzający i Program Specjalny.
Program Wprowadzający (ok. 8 minut)
Kołysanie – Wymachiwanie rękoma – Klaskanie – Głaskanie głowy – Głaskanie brzucha – Relaksacja-
Program Wprowadzający pozwala określić, czy dane dziecko potrafi dostatecznie koncentrować uwagę, czy potrafi nawiązać i utrzymać kontakt, by przejść do realizacji Programów I i II. Program ten szczególnie zalecany jest w pracy z małymi dziećmi, oraz dziećmi autystycznymi i psychotycznymi.
Program I (ok.15 minut) –
Kołysanie – Wymachiwanie rękoma – Zginanie i rozprostowywanie rąk – Pocieranie dłoni – Zaciskanie i otwieranie dłoni – Ruchy palców – Klaskanie – Głaskanie głowy – Głaskanie policzków – Głaskanie łokci – Głaskanie brzucha – Przewracanie się – Relaksacja
Program I wymaga zaangażowania górnej części ciała.
Program II (ok. 15 minut) –
Kołysanie – Klaskanie – Głaskanie brzucha – Głaskanie ud – Głaskanie kolan – Głaskanie palców u nóg – Wiosłowanie – Pocieranie stóp – Poruszanie palcami u nóg – Poruszanie nogami – Leżenie na plecach – Obracanie się z pleców na bok – Obracanie się z pleców na brzuch – Relaksacja
Program II wymaga zaangażowania dolnych części ciała.
Program III (ok. 20 minut) –
Leżenie na brzuchu – Leżenie na plecach – Obracanie się z pleców na brzuch – Obracanie się z brzucha na plecy – Poruszanie nogami – Czołganie się na brzuchu – Raczkowanie – Klęczenie i spacerowanie na kolanach – Upadanie z pozycji klęczącej – Odpychanie i przyciąganie – Relaksacja
Program III wymaga większej uwagi, ruchliwości, koordynacji, ale i znacznie większej świadomości społecznej.
Program IV (ok. 20 minut) –
Leżenie na brzuchu – Leżenie na brzuchu i mruganie oczyma – Leżenie na plecach z rękoma wokół karku – Poruszanie nogami (jazda rowerem) – Odbijanie się na siedzeniu – Kręcenie się wokół siedzenia –Ślizganie się na siedzeniu – Podnoszenie się i stanie bez ruchu – Podnoszenie ramion – Podnoszenie ręki i nogi – Stawanie przed kimś – Podbieganie do i odbieganie – Spacerowanie szybko i delikatnie – Spacerowanie wolno i ciężko – Spacerowanie po cichu – Szukanie partnera – Odpychanie i przyciąganie – Taniec
Program IV wymaga wyższego poziomu świadomości ciała, lepszej samokontroli, koncentracji, rozumienia pojęciowego i uspołecznienia.
Program Specjalny (ok. 25 minut)
Kołysanie – Wymachiwanie rękoma – Pocieranie dłoni – Zaciskanie i otwieranie dłoni – Klaskanie – Głaskanie policzków – Głaskanie brzucha – Głaskanie ud – Ruchy nóg – Przewracanie się – Relaksacja
Program zaadoptowany dla potrzeb bardziej niesprawnych fizycznie dzieci.
Prawie wszystkie Programy kończy krótka relaksacja. Jedynie Program IV jest zakończony tańcem, tj. dowolną ekspresją ruchową z udziałem partnerów. Numery poszczególnych Programów nie oznaczają kolejności ich wprowadzania. Jeśli dziecko dobrze opanuje jeden z Programów może przejść do następnego, o zwiększonym stopniu trudności. Można stosować jednocześnie dwa alternatywne Programy.
Do realizacji Programów nie potrzebne jest specjalne wyposażenie. Wskazane jest aby dziecko miało swoją matę (koc, materacyk zwijany lub składany), by pomieściły się dwie osoby (np. dziecko i rodzic). Innym nieodzownym rekwizytem jest magnetofon kasetowy lub CD do odtwarzania nagrań załączonych do Programu. W przypadku realizacji Programów Aktywności z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo przydatne będą wałki, materace, rozpórki, itp. – dla stabilnego wsparcia dziecka podczas siedzenia. Naprzeciwko dziecka można umieścić lustro, aby mogło obserwować swoje ruchy i reakcje.
Informacje organizacyjne
Zajęcia dodatkowe
Terapie w naszym przedszkolu
Metody wspomagające terapie
- Arteterapia
- Bajkoterapia
- Dogoterapia
- Hiperbaria tlenowa HBOT
- Integracja bilateralna
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona
- Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC
- Metoda Globalnego Czytania
- Muzykoterapia
- Programy Aktywności Knillów
- Rewalidacja
- Sensoplastyka
- Smakoterapia z dietetykiem
- Smyko–multisensoryka
- Terapia Biofeedback HRV
- Terapia ręki i stopy
- Terapia taktylna
- Tomatis
- TUS
- Weronika Sherborne